Antingen eller?

2009-09-05 @ 09:53:32
En sak jag inte funderar på än, men kanske någon gång. Graviditet. Nå lite positivt och negativt
Bli mamma:



Positivt:

- Hur mysigt är det inte att vara gravid? Kanske inte så glamoröst att spy varje morgon men jag älskar de där gravid magarna! Jag blir nästan avensjuk när jag ser en tjej med en gravid mage, ser hur glad den blivande mamman är. Sen är det fascinerande att kvinnan har fått möjlighet att gå och böra på liv. Vi gör egentligen att barnen kan komma ut friskt och som ett barn och inte som någon spermie. Sen kan vi behöva den delen med, men vi gör ändå det stora jobbet. Jag tycker det är häftigt.

- Att ha barnet då, det är ju också mysigt oftast. Jag känner mig ofta själv, tänk då att ha ett litet barn att se på film med eller att umgås med. Jag har sett många liv som har förändrats för att de har fått barn. Många gör helvändningar i sitt liv till det positiva.

Negativt:

- Tänk dig detta dilemmat. Vi står i en kiosk och barnet vill ha en klubba, men det är en tisdag. Ja ni ser hur det kommer sluta, antingen blir ungen grymt fet i slutändan och mår jätte dåligt fysiskt eller så kommer ungen ligga ner på marken och skrika som n stuckgris. Vad kommer vara lättast, att slippa lösa problemet just nu och skämas för att barnet ligger och skriker på marken eller att man skjuter fram problemet och ger ungen klubban?
Som ung mamma kan det vara svårt att ha spärren och vara stark nog att säga Nej.

- Om vi är inne på unga mammor, jag tycker att om jag fått barn nu blir barnen även min spärr, det finns mycket jag får sluta göra som egentligen är en stor del av mitt liv. Umgås med vänner, festa och plugga.
För de grejerna har jag gjort stor del av mitt liv.
Jag anser att det är för tidigt att få barn innan man gått förbi en ålder av 25. Runt där är bra.

- Man kommer få mycket mindre tid för sig själv, om man har en pojkvän så dessutom mindre tid för honom. Jag får lite ångest av det, att barn kan rädda mångas liv men även förstöra. Men jag tkr att man ska vara egoistisk INNAN man står för ett val, att innan man ens tänker tanken att bli gravid ska man fundera på om det är vad man vill? Om olyckan är framme och man blir gravid ska man tänka på barnets bästa.
Kommer jag bli bra som mamma, kommer jag klara av att ha ett barn, har jag resurser för att ha ett barn.
Hoppas ni hänger med på hur jag tänker.

Att inte bli gravid:


(Inte gravid ;)
Positivt:
- Man får möjligheter för sig själv, man kan göra saker utan att behöva anpassa sig eller ha översende för ngn annan människa. Om man nu är singel.
Man kan åka utomlands, man kan plugga, man kan jobba vart man vill och med vad man vill. Jag ser det som en stor grej, utan friheten när man är ung kommer man ångra som äldre.

- Vad ska jag fortsätta med, jag kommer få sitta att ge positiva anledningar att fortsätta leva för väldigt många svenskar, ungdomar och gamla. Finns många som ser det positiva av de som inte kan bli gravida.
Det blir en lång lista, alla lever för olika anledningar så.

Negativt:
- Väntar man för länge kanske man inte kan bli gravdid alls och man får inte möjlighet att se små människor som är kopier av dig springa runt och skratta. Se att en människa växer upp och får liv tack vare dig. Jag tycker det låter lite hemskt och ledsamt när någon äldre person säger att han/hon inte har barn.

- När man blir äldre och inte kan få barn kommer du ångra om du aldrig fick det, som vuxen kan man lätt bli ensam om man någon gång inte skaffade sig en familj, för de äldre generationerna kommer dö ut de med.
Ja vad anser ni nu då? Vad vill ni?

Kommentarer
Postat av: ;)

sexig ;)

2009-09-06 @ 19:05:28
Postat av: :)

du och jag?

2009-09-06 @ 19:15:34
Postat av: Jonna

själv är jag bara 15 så jag tänker inte på barn direkt, även om det finns många tjejer i min ålder som redan har barn. Håller med dig med att man ska vara vid 25-årsåldern eller över. Man ska ju ha resurser till det som du sa! ;)

2009-09-06 @ 22:47:41
URL: http://lifebyjjonna.blogg.se/
Skriv en liten kommentar nu snygging
Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din mail här: (publiceras ej)

Addressen till din blogg:

Skriv vad du har på hjärtat:

Trackback